Потребителски вход

Автор: pitwasilew Категория: Туризъм
Прочетен: 5046 Коментари: 10 Гласове:

Последна промяна: 08.08.2017 08:02

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg

ЦПШ Мальовица - вр.Мальовица - хижа Иван Вазов

Привет! Преди 1 седмица 4ма души направихме много хубав преход из Рила. За много от вас, които може би ще прочетете този постинг, навярно местността и преходът навярно са много добре познати и изпълнени със спомени. За мен обаче всичко беше ново и непознато. !!!Беше страхотно!!! Затова ще се опитам да разкажа накратко за маршрута.

На 16/04/2016г. около 9 часа сутринта бяхме на ЦПШ Мальовица. Тя е разположена в местността Меча поляна, откъдето се открива емблематична гледка към върховете Малка и Голяма Мальовица.

От там пътеката тръгва по поречието на река Маьовица и след около 1 час се достига до хижа Маьовица 1960м.н.в. Прави впечатления, че дърветата по склоновете са пометени от лавини.

От хижата пътеката продължава по долината на реката, която на пролет и на есен вероятно е буйна.  Сега минахме над нея като на около 2 метра под снега се чуваше нейният тътен.

Наклонът на пътя е малък и изкачването е постепенно като се преминава през т.нар. Първа и Втора тераса, които са склонови стъпала.

Имах една приятелка, която ми е разказвала за Людмил Янков. Покрай пътя се намира една голяма скала с паметни плочи на загинали алпинисти. !!!Дълбок поклон!!!Мир на праха им!!!

Над скалата, ако не греша е вр. Злият зъб 2678м.н.в.
  Той се намира между върховете Орловец и Камилата.

връх Орловец 2685м.н.в.

imageвръх Камилата 2621м.н.в.

Пътеката продължава като напред се издига ръбът Петлите и връх Орловец.

В подножието на Петлите пътя завива надясно и започва са се изкачва по стръмен склон.

Като цяло това местообитание е подходящо за живот на диви кози. Една дива коза се появи в подножието на Петлите. Спря се, полегна до един камък и ни гледаше докато пъплехме по склона, устремени полекинка към върхът.

Скоро пред нас се изправя Мальовица и решаваме да минем по източния му ръб.

Скоро виждаме добре как Петлите съединяват вр.Орловец и Елин връх, 2654м.н.в.

Изпълзяваме до Еленските езера, които все още не се виждат. Тук някъде се случват събитията от средата на миналия век, за които разказва Блага Димитрова в романа "Лавина".

От езерото започваме да се катерим по склона вдясно, който се пада източния ръб на Мальовица.

image Поглед към Мальово поле и Мальовишкия циркус, които са насевер от върха.

Отсреща Витоша и Черни връх. А на другата страна, на юг по стръмния склона е пътеката към Елин връх и билото, която като достигне горе завива надясно и върви към южния склон на Мальовица.

И така все нагоре, нагоре. Дори когато няма път пред нас и ни напред, ни назад, пак вървим напред и нагоре! Устремени!

image И така, успешно достигаме и качваме върха като всички опасности са вече преминали и забравени!
връх Мальовица, 2729м.н.в.

Направихме си малко снимки и продължихме на запад по билото към хижа Иван Вазов.

Мальовишкият циркус

Качването на Мальовица по източния ръб се води първа степен на алпийско катерене, което е най-лесното ниво в алпинизма. Това ми дава надежда, че един ден ако успея да стана част от ПСС ще мога да се справям с увереност с подобни терени.

Продължаваме на запад по билото през Малък и Голям Мраморец към Додов връх.

На юг може да се види Пирин

Долу е сгушен Рилският манастир

Тук, по малкото ребро, която е долу, вляво на снимката е аварийна пътека, която от билото слиза на Рилския манастир.

Додов връх, 2661, м.н.в.

На север, под Додов връх са Урдините езера, който не се видяха, защото сапокрити със сняг. На запад след върха, по билото, започва да се спуска пътеката за хижа Иван Вазов.

След дълго спускане навлизаме в циркуса Мокрица, където се намира хижа Иван Вазов.

image хижа Иван Вазов, 2300м.н.в.

На хижата намерихме подслон където да поотпочинем и да си съберем мислите в главата. На следващата сутрин, раничко поехме към Раздела.

От там тръгнахме северо-изток по билото на Зеленият рид към ЦПШ-то. Вдясно се падаха Урдините езера, вляво Седемте рилски езера и вр.Харамията, а пред нас Мальовица, Орловец, Камилата, Купените, Злият зъб, Ушите, Куклата.... Уникално и неописуемо!

Най-вдясно на снимката е Мальовица

image вр.Харамията, хижа Седемте езера и Седемте рилски езера покрити със сняг

От билото пътеката спуска в иглолистна гора с борове и клекове.

Накрая на пътеката излизаме на асфалтов път, който минава покрай Урдина река. image

Стигаме до колите и от там до ЦПШ-то като завършваме кръговият маршрут.

Който желае може да изгледаи две клипчета направени със снимките като натисне тук на цък и клик. Благодаря!

Гласувай:

1. troia - Каква красота!
23.04.2016 15:59
Предполагам, че въздухът е кристално чист. И аз не съм посещавала тези места, а и едва ли ще ми се случи. Сега съм все по плажовете.:)
Благодаря ти, за приятната разходка!
Поздрави!
цитирай
2. pitwasilew - Въздухът наистина е кристално ч...
23.04.2016 17:52
Въздухът наистина е кристално чист. Понякога като се вгледаш виждаш, че отразява самата светлина под хиляди ъгли. А когато задуха вятър кристалите политат и трябва да се пазиш от тях защото се превръщат в летящи иглички, които се забиват по лицето и бързо се топят от светлината! Радвам се и благодаря, че се разходи с мен! Лека вечер!
цитирай
3. born - Завиждам ти най-благородно и ти благодаря за спомените, които събуди !
24.04.2016 15:14
Преминавалл съм този маршрут в обратна посока : Рилски манастир - х."Иван Вазов" , вр. Мальовица- х. Мальовица преди 60 години. Лятно време. В началната част на маршрута е изключително стръмното и продължително изкачване. Невероятно красиви гледки и незабравими преживявания. Още веднъж благодаря !
цитирай
4. pitwasilew - Радвам се, че е предизвикало такива ...
24.04.2016 19:39
Радвам се, че е предизвикало такива емоции написаното у теб! Аз също благодаря!
цитирай
5. rumyeah - Много красиви зимни снимки!
25.04.2016 17:46
Класически маршрут (макар че аз съм шетала там само летем). Дано Рила Ви вдъхновява все тъй и при стотното посещение :)
цитирай
6. pitwasilew - Благодаря! Наистина е много вдъ...
25.04.2016 17:50
Благодаря! Наистина е много вдъхновяваща тази Рила! Поздрави и на вас също пожелавам още много хубави мигове из планините!
цитирай
7. zaw12929 - Хубава си моя земьо. дори посипана ...
29.04.2016 18:22
Хубава си моя земьо. дори посипана със сняг си топла и гостоприемна.
Поздрав за възможността, да виждаме толкова нашироко, нависоко и красиво небе и земя!
цитирай
8. pitwasilew - Привет! Земята ни е райско кътче! ...
30.04.2016 13:17
Привет! Земята ни е райско кътче! Инаистина е добре да благодарим всеки ден за това, че я имаме и никога да не пропускаме възможност да и се порадваме!
цитирай
9. mihala - Благодаря ти, че върна мили спом...
10.05.2016 12:49
Благодаря ти,че върна мили спомени.Който не е стъпвал, поне веднъж, на някой български връх, не знае каква невероятна дивна красота се крие в страната ни. Пожелавам ти още много спомени.Планината е красива, но трябва да се съобразяваме с нея.Написаното от Блага е истинно- за загиналите 13 алпинисти. Мир на праха им.
цитирай
10. pitwasilew - Привет! Няма проблеми! Истина - ...
10.05.2016 20:56
Привет! Няма проблеми! Истина - хубаво е човек да е сред природата. Както е казал Алеко Константинов:" опознай родината за да я обикнеш." Сетих се за него, защото сега на 23 май се чества годишнина от убийството му. Благодаря за хубавите пожелания и отбивай се от време на време при мен за да си припомняш планината! Съгласен съм, че с планината шега не бива. Аз уж внимавам, но понякога....нали знаеш...."Шило в торба не седи!" Мир на праха им!