Потребителски вход

Автор: rumyeah Категория: Туризъм
Прочетен: 6640 Коментари: 3 Гласове:

Последна промяна: 17.10.2014 14:27

Напоследък много ме тегли към Балкана, затова се включих в още една екскурзия по неговите склонове - на 11-12 октомври 2014. Потеглихме 24 души с автобус от София в 7:30 в събота сутринта, при доста плътна мъгла. За да изчакаме да се вдигне, спряхме за малко в Челопеч, на кафета и банички. След това продължихме по шосето и малко след отбивката за Копривщица, точно след моста на река Въртопска, слязохме от автобуса.
Тъкмо беше минало 10 ч. Веско Марков пое водаческата функция, а Маша - на "кучето пазач" отзад на колоната. Пътеката изкачва плавно склона и скоро напуска гората. Пред очите ни се показаха първите гледки на юг:

След около час излязохме отстрани над кокетното ждрело на река Въртопска:

Отново поглед на юг:

Част от групата на скалата над ждрелото:

Поглед към реката в най-дълбоката част на ждрелото:

А на север са върховете на Балкана...

Пак там...

Есента току-що се е развихрила по тези места:

Още скалички от каньона на река Въртопска:

След около половин час напуснахме Въртопите и се отправихме плавно на изток към Въртопските поляни. Там до един ловен заслон похапнахме и си наляхме вода от чешмата, след което хванахме стръмната пътека покрай коловата маркировка към билото на Стара планина.

Върховете над нас бяха така примамливи!

А на запад се трупаха облаци...

Стръмното катерене продължи от 12:30 до 14:30 ч., като за почивка често спирахме да зобаме изобилните червени боровинки. Горе на билото починахме малко и част от групата реши да изтича на запад до близкия връх Пъпа:

На север се разкриваше великолепна гледка към долината на река Заводска (към чиито извори водеше пътят ни) и открояващия се връх Ушите:

Бързо се върнахме от Пъпа и продължихме на изток по централното било:

От север продължаваха да настъпват облаци:

Към 15:30 стигнахме до чешмата, където от червената (билна) маркировка се отделя жълтата за х. Вежен. Там поседнахме за обяд, но вятърът не ни остави на мира и към 16 ч. потеглихме отново.

Поглед от чешмата надолу към река Заводска (имаше и две якички, останали от първия сняг в края на септември)::

Ние продължихме по пътеката към хижа Вежен:

След малко спускане, вече в резервата "Царичина", минахме през призрачната гора, недалеч от хижата:

В 17:20 ч. пристигнахме в хижа Вежен и се настанихме. Пихме бири, после хапнахме боб, възползвахме се от хубавата баня - само дето в стаята, в която се паднах, нямаше крушка, а не си носех челника (смятайки, че ще съм "в цивилизацията"). Ето една причина човек винаги да си носи челника в планината! Вечерта кротувахме в топлата столова, улисани в разговори, игри на карти, масажи и пр. Хижарят после дори се учудил, че сме толкова "тиха" група - просто в случая намаше къде да си пуснем музика, за да танцуваме :)

Неделното утро бе многообещаващо и в 8 ч. се бяхме строили пред хижата за тръгване:

Заизкачвахме се по пътеката през гората - сухите дървета този път бяха много по-приветливи! Дори луната надничаше зад тях:

След половин час подминахме разклона с пътеката, по която бяхме дошли предния ден, а след още малко минути - и подсичащата връх Вежен пътека за Клисура, маркирана в синьо. Като набрахме височина, гледките започваха да ни забавят крачката решително:

Поглед назад към поляната на х. Вежен:

Покрай скалите на връх Вежен:

Нагоре по въжето!

Още скали (и отново луна):

Дани не пропускаше да изприпка на всяка една скала наоколо :)

Пак там:

На север - Васильовската планина...

Малко по на изток - Юмрука и хижа Ехо, връх Козя стена сред мъглите отзад... Дори Ботев синееше в далечината!.

При толкова красоти околовръст не е чудно, че не бързахме - на върха бяхме едва в 10:30! Там ни посрещна бурен вятър и след няколко кадъра избягахме на завет. Това е поглед на изток, с връх Юмрука на преден план:

След почивката заслизахме от връх Вежен и към 11:20 стигнахме на разклона от източната му страна - поглед назад към върха:

От разклона поехме на юг по синята маркировка (има и колове) към Клисура и след 20 минути стигнахме чешма, от която попълнихме водните си запаси. Продължихме стръмното слизане надолу - поглед на юг, и към Средна гора:

Още по-надолу:

В 13:15 стигнахме до втора чешма, където седнахме да обядваме и да полежим още малко на слънце. В 14 ч. продължихме по пътеката надолу, радвайки се отново на пищната есен:

По пътя падна голямо бране на гъби и шипки, а малко преди да слезем на шосето, пред нас се показа и град Клисура:

След последна серия серпентини пътеката ни свали на шосето (малко на запад от града) - в 15:30 ч. Извикахме нашия иофьор и тъй като имахме време, с автобуса отидохме на следобедно кафе и бира в Клисура. Имахме време и за кратка разходка:

Към 17 ч. потеглихме към София и след два часа се прибрахме, предоволни от двата така прекрасни есенни дни в Балкана...

Гласувай:

Следващ постинг
Предишен постинг

1. pitwasilew - Планината е страхотна през окто...
19.10.2014 18:44
Планината е страхотна през октомври!Пътеписът ви е много хубав! Поздрави! : )
цитирай
2. planinitenabulgaria - Балканът е най-голямата и най-красивата ни планина.
19.10.2014 20:45
Да обича един турист Балкана е все едно един музикант да обича Брамс. Красотата му е по-трудна за възприемане от тази на другите планини, но който веднаж го обикне, това е доживотНО. Аз пък и съм роден там, в Калофер, от където се вижда триединството Юмрука, Пряспата, Пръскалото...
3. venercheto - :)
30.10.2014 03:24
Прекрасни снимки! Така ми липсва есента в Балкана...Много хубав пътепис, наистина.