Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
04.08.2010 21:41 - Ирландия - красива и далечна...и Уйлям Бътлър Йейтс
Автор: kaprizna Категория: Изкуство   
Прочетен: 13410 Коментари: 20 Гласове:
38

Последна промяна: 08.07.2011 20:48

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg
 

*

УЙЛЯМ БЪТЛЪР ЙЕЙТС ( William Butler Yeats) е ирландски поет и драматург (13.06.1865 - 28.01.1939г), една от най-изтъкнатите фигури в европейската литература, Нобелов лауреат за литература през 1923 година, роден в Дъблин.

"...за неговата винаги вдъхновена поезия, която по крайно артистичен начин дава израз на духа на цяла една нация."

Ето някои от стиховете на Уилям Бътлър Йейтс, преводач Владимир Трендафилов


*


ЧЕТИРИТЕ ВЪЗРАСТИ НА ЧОВЕКА


В битка той със тялото се сдави.
То го победи. И се изправи.

Със сърцето тръгна на двубой -
чезнат и невинност, и покой.

И с ума се сби, лице в лице.
Изостави гордото сърце.

С Бога днес се счепква в диалог.
В полунощ ще надделее Бог.


*


ДИВИТЕ ЛЕБЕДИ В КУУЛ


Дърветата са есенно прекрасни.
Насам не е валяло.
Във воден сумрак тъмно отразено,
небето е замряло.
Сред камъните лебедите днес
са петдесет и шест.

Настъпи и шестнайстата ми есен,
откак за пръв път спрях,
за да ги преброя - но те се вдигнаха
с едничък само мах
и се разсипаха, с криле доскоро скръстени,
в нестроен низ от пръстени.

Аз гледам тия приказни създания
и ме боли душата.
Уви, отмина времето, когато
замирах край водата,
дочул камбанен екот на крила
през сумрачна мъгла.

Любима до любимия си, в своя
бял и уютен хлад
се реят те - или внезапно литват.
И всеки тук е млад.
Борби и страсти, дето и да скитат,
неспирно ги сполитат.

Сега се носят тайнствени, прекрасни
сред езерната шир.
В кои тръстики ще се приютят,
в коя река, в кой вир,
ако един ден, без самоизмама,
усетя, че ги няма?


*


ИРЛАНДСКИ ЛЕТЕЦ ПРЕДУСЕЩА СМЪРТТА СИ


Аз зная - в облак-гроб ще вляза
и то преди да съм готов.
Едни убивам без омраза,
а други браня без любов.
В Килтартан - там ми е родът.
Килтартанци са бедни, диви.
Не ще ги нявга сполетят
по-тежки дни, ни по-щастливи.
Не влязох в бой по дълг, по мнение,
след гръмка реч или салют.
Самотен миг на упоение
ме хвърли в облачния смут.
Знам вече и съм преценил,
че утре ще съм пак прахта,
каквато и до днес съм бил.
Според живота - и смъртта.


*


СМЪРТ


Надежда и страх не знае
звярът, когато умира,
ала човекът в края
с надежда и страх се взира.
Вечно той влиза в ковчег
и вечно оттам се вдига.
Големият човек
и пред убиец не мига,
с насмешка всичко свое
отхвърля - дъха, кръвта.
Той знае смърт какво е -
човек е създал смъртта.


*


СОЛОМОН И САВСКАТА ЦАРИЦА


Целуна Соломон на Сава
вечерното лице
и рече: "Цял ден тук говорим
и с думи, и с ръце,
от пладне все си се въртим
с походка най-послушна
из темата за любовта
като стар кон в конюшна."

А тя на Соломон пропя
и в скута му се сви:
"Да бе въпросът по-достоен
за мъдрите глави,
сам би разбрал това, което
сега ще ти прошушна -
не темата, а мойте мисли
са тясната конюшна."

Целуна Соломон на Сава
арабските очи
и каза: "Цялата наука
ще мига и мълчи
пред нас - откакто любовта
един към друг ни люшна,
светът е станал отведнъж
най-тягостна конюшна."


*


СТАРИЯТ КАМЕНЕН КРЪСТ


Държавникът е лек човек -
по навик шмекерува.
А журналистът с кош лъжи
главата ти надува.
Затуй си трай и остави
съседа да гласува,
рече юнакът със златната броня
под стария каменен Кръст.

Понеже двете ни епохи
се раждат сред помия,
не знаем кой е тук нещастник
и кой е късметлия.
В съюз, Безумие и Блясък
творят неразбория,
рече юнакът със златната броня
под стария каменен Кръст.

Актьор без музика в гласа -
това пък най ме пени.
За пo човек го имат, щом
се тътри, хъхре, стене.
Не знаят що за плащ обвива
тържествените сцени,
рече юнакът със златната броня
под стария каменен Кръст.


liternet.bg/library/pr/j/u_jeits.htm


*

image
Художник Chivaune Duncan - Ирландия

www.thestreetgallery.com/artist-detail.html









Гласувай:
38



Следващ постинг
Предишен постинг

1. stela50 - Поздравления за постинга !
05.08.2010 00:37
Много добре е представен поета ,харесва ми и клипа.
Благодаря за приятните мигове !
цитирай
2. tili - За това харесвам блога -
05.08.2010 01:04
намират се и такива бисери! Благодаря ти:)))
цитирай
3. scarlety - Добро утро!
05.08.2010 07:48
Много интересно! Хареса ми особено "Старият каменен кръст":)
Тенкс!:))
цитирай
4. ckarlet - Красиво съчетание на клип, стихове ...
05.08.2010 09:26
Красиво съчетание на клип, стихове и картина, Кaprizna!
Прекрасен ден желая!
цитирай
5. smani - (• _ •)
05.08.2010 10:42
Стиховете са невероятни. Заслужава си да бъдат прочетени.
цитирай
6. makont - В полунощ ще надделее бог.
05.08.2010 11:03
Каква прекрасна представа за смъртта. Много ми харесаха всичките. А Ирландия е невероятно красива страна, никога не съм била там, но от книгите си я представям в свежо зелено. Хубав ден.
цитирай
7. estrellla - Благодаря!
05.08.2010 11:06
За прекрасната Ирландска разходка.....
цитирай
8. tota - И на мен ми хареса ...
05.08.2010 11:37
И стиховете и музиката, и ...Прекраасно е!!
цитирай
9. cchery - Гледка, музика, стихове. . . . . . ...
05.08.2010 11:46
Гледка, музика, стихове ...... уникално съчетание. Носи ми прекрасно усещане за хармония..... Благодаря, че го сподели, капризна!
цитирай
10. georgibogdanow - Благодаря и аз!
05.08.2010 11:51
Стил и изящество, както винаги в блога ти, kaprizna!
цитирай
11. magnoliya - Чудесен постинг!
05.08.2010 13:26
Невероятна е Ирландия от птичи поглед! Стиховете и картината са прекрасни! Благодаря ти за удоволствието!
цитирай
12. haralanov - Трябва да си призная...
05.08.2010 14:42
Страхотни са стиховете на Йейтс!
Трябва да е бил религиозен.Подобна дълбочина не се среща навсякъде.
цитирай
13. gkowachew - Прекрасни стихотворения!
05.08.2010 15:40
:)))
цитирай
14. demidin - Отворих с усещането, че ще има въ...
05.08.2010 16:03
Отворих с усещането,че ще има възхвала на уискито и ирландските танци...но останах приятно излъган:)))
Поднесеното е стилно,красиво,мъдро и възвишено!!!
цитирай
15. iliada - Интересно представяне,но малко тежичко ми доиде поезията му
05.08.2010 19:42
ивсе пак ,това е един прекрасен постинг!
Поздпавления ,Капризна!
цитирай
16. panazea - Много хубава музика и природа!
05.08.2010 22:38
:))
цитирай
17. inel379 - Очарована съм изцяло и безвъзвратно!:)
05.08.2010 23:39
Ние сме груби и несъвършени, но в този красив далечен свят, където елфи и феи битуват, се дочуват загадъчното шушукане на вятъра в тръстиката, вълшебната песен на птиците, обсебващите стенания на вълните и сладостния глас - омая на цигулката. Иейтс има невероятно чувствителен слух за тях!
Благодаря за чудесния постинг, поднесен с вдъхновение!
Лека нощ, мила!
цитирай
18. bregovi4 - Преди време
06.08.2010 01:15
гледах по Дискавъри филм за Ирландия - наистина е зелена и ненапразно детелината е символ на тази красива страна!..
А от стихотворенията си харесах първото - може би защото съм атеист! :)
А това е аз теб.. ;)
http://www.youtube.com/watch?v=jxBKgOyMzSc
Следващият може да го посветиш на Шотландия и Робърт Бърнс!... :))
цитирай
19. kaprizna - Благодаря за аплодисментите!
07.08.2010 00:26
Желая ви приятна прохладна вечер с чаша ирландско уиски в ръка...
цитирай
20. samuraj - Благодаря ти.
07.08.2010 14:25
И аз се присъединявам, страхотно!
Беше удоволствие да прочета.
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: kaprizna
Категория: Изкуство
Прочетен: 3337320
Постинги: 447
Коментари: 2937
Гласове: 15702
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031