Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
30.12.2018 13:00 - 1129# Проективно интервю „Вълшебен свят“ (6-10г.)
Автор: kunchev Категория: Други   
Прочетен: 1847 Коментари: 0 Гласове:
1


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
 


                            1129# Проективно интервю „Вълшебен свят“ (6-10г.)

 

Тази техника се използва за запознаване с основните проблеми на детето (ученик в начално училище). В сценария на интервюто детето трябва да се идентифицира с всемогъщ магьосник, който може да направи всичко което иска, намирайки се  в магическа страна и в реалния свят: да се превърне във всяко създание, всяко животно, да стане малък или възрастен, да бъде момче или момиче и т.н. В процеса на интервюто, идентификацията с всемогъщия магьосник постепенно отслабва и в неговия край психологът извежда детето от магьосническата му роля.

Тази методика е удобно средство за установяване на контакт с детето, позволявайки му да преживее значими за него моменти под формата на игра. В това се изразява и психотерапевтичният ефект на тази техника.  След всеки отговор на детето, психологът трябва да попита защо би направило едно или друго нещо, би се превърнало в някого и т.н. Тези обяснения са основа за съдържателна интерпретация на резултатите.

Препоръчва се изследването да се проведе самостоятелно с детето. Отговорите на въпросите от интервюто трябва да бъдат записани дословно (протоколират се). Може да се използва звукозаписващо средство, но само скрито. Откритото използване на магнетофон може да внесе напрежение в общуването, да предизвика скованост, да отвлече вниманието от разговора. От друга страна, емоционалният контакт с детето по време на интервюто е необходим за прехода към по-нататъшен етап от диагностичната работа или психокорекция.

Текст на методиката

1.Харесват ли ти приказките? Малките деца винаги обичат приказки. Ти разбира се, вече не си малък (малка), но мисля, че ще ти хареса една не много дълга приказна игра.  

2.Представи си, че имаш магическа ракета, с която можеш да се пренесеш в страната на приказките.  Там всичко е като в приказка: хората са приказни, а и ти също. Можеш ли да си представиш това?

3.Сега ми кажи какъв би искал да си в тази приказна страна? Защо?

4.А какъв не би искал да си в тази приказна страна? Защо? Нека да останем тук за минутка. Сега си представи, че си вълшебник (фея): Ти си много силен, с помощта на вълшебства можеш да направиш всичко, което искаш. Можеш да създаваш, променяш, преувеличаваш, да правиш нещата да изчезнат напълно.

5.Кажи ми сега вълшебнико, какво ще направиш? И защо? Ти все още си вълшебник (фея). Влизаш в ракета и се връщаш в познатия свят. Нека първо, да отидем в твоя дом – представи си, че влизаш вкъщи.

6.Сега си у дома. Ти, всемогъщи вълшебнико, какво ще направиш за …? (допълнителни въпроси: за баща, за майка и т.н.)

7 След това вълшебникът попада в училището.  Сега ти имаш силата да правиш нещо: да промениш, да унищожиш, да правиш каквото искаш. Какво би направили в училището за … ? (допълнителни въпроси: за учители, съученици?) Защо?

8.Сега се пренасяш навън при децата, играеш с момчетата (момичетата). Какво ще направиш за тях? Защо?

9.Почти забравих за теб! Какво би направил лично за себе си? Защо?

10.Какво ще промениш или унищожиш? Защо?

11.А за мен вълшебнико, какво ще направиш? Защо?

12.Благодаря ти, ти си истински вълшебник!

13.Да не забравяме, че ти като вълшебник имаш силата да се превръщаш в това, в което искаш. Кажи ми, на кого или на какво би искал да се превърнеш? Защо?

14.А в какво в никакъв случай не би искал да се превърнеш? Защо?

15.Ти можеш да се превърнеш във всяко животно. Какво би избрал да бъдеш?

а) котка

б) лъв

в) малко козленце; еленче (сърна)

г) змия

д) орел

е) мишка

ж) маймуна

з) тигър 

и) заек

к) куче

л) птичка

16.Браво справяш се отлично. Сега си представи, че като истински вълшебник можеш да избереш едно от три неща: да бъдеш малко дете; да станеш възрастен; да останеш такъв, какъвто си в момента.

-Кажи ми, какъв искаш да бъдеш – малък, възрастен или такъв какъвто си? Защо?

-А защо не искаш да станеш ... (първи неизбран отговор)?

-А защо не искаш да станеш ... (втори неизбран отговор)?

 -Искаш ли да станеш момиче (момче)? Защо?

17.Ти се справи добре със задачата, но всяка игра завършва и нашата е към своя край. И сега отново не си вълшебник, а си …  (име, фамилно име на детето).

18.Между другото, ти харесваш ли името си? Не ти харесва? Защо? А фамилното име? Не ти харесва? Защо? Искаш ли да те наричат по различен начин? Защо? А как се обръщат към теб родители ти, а приятели в класа, а момчетата (момичетата)?

19.Много добре, нека сега си представим (но това вече не е приказна игра), че всички твои желания са изпълнени, всички, но само три не са.

а.Какъв вид животно би искали да бъдеш? Защо?

б.А какво животно не би искал да бъдеш? Защо?

-Разбира се, ти  знаеш имената на много животни. Аз ще ти казвам имената на различни животни, а ти  ще ми кажеш дали искаш или не искаш  да станеш като тях и защо – a, б, в …?

-Защо a, б, в?

-Страхотно.

20.А сега помисли:

а.От какво най-много се страхуват децата? Защо?  

б.Какво доставя на децата най-голяма радост. Защо?  

в.А кое най-много ги натъжава? Защо?  

21.Браво! Кое най-много ти хареса от тази игра?

 

Интерпретация на резултатите

Интерпретацията на данните до голяма степен се основава на отговорите на детето на въпросите „Защо?“ и „За какво?“,  защото в тях детето говори за своите потребности и значими преживявания. Друга основа за интерпретация е съдържателния анализ на отговорите, който позволява задълбочаване на разбирането за преживяванията на детето и за реалната житейска ситуация.

Невербалните прояви също предоставят много информация за практикуващия психолог. От тях може да се прецени дълбочината на преживяванията на детето, субективното значение на едни или други проблеми, които той споменава. Накрая, интересни резултати предоставя и формалният анализ на изказванията: тяхната дължина, обхват, лексика, граматическо конструиране, всички те могат да потвърдят или да оспорят хипотези, възникващи в процеса на интерпретацията.

В заключение следва да се отбележи, че идентифицирането на детето с вълшебник е дадено от инструкцията и следователно е осъзнато, в резултат на което изявленията на детето могат да бъдат обект на тенденция към социално одобрени отговори, т.е. желание да се представи в най-добрата светлина.

 

Превод от руски, Кунчев.

 

Източници:

http://azps.ru/tests/3/test4.html

http://childpsy.ru/lib/metodics/17481/

image



Гласувай:
1



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: kunchev
Категория: Други
Прочетен: 3814799
Постинги: 2163
Коментари: 116
Гласове: 1307
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031